
Tysiąclecia PP do skrzyżowania z ul. Żniwną i ul. Poleską, skrzyżowanie al. Solidarności z
al. Tysiąclecia PP, oraz odcinek ul. Żniwnej w Kielcach od ul. Poleskiej do wiaduktu nad
S 74.
W zakres projektu wchodzi w szczególności rozbudowa skrzyżowania ulic: al.
Solidarności z al. Tysiąclecia PP i ul. Domaszowską (wyspa centralna z sygnalizacja
świetlną) oraz przebudowa lub rozbudowa skrzyżowania ul. Domaszowskiej z ul.
Żniwną, przebudowa jezdni ulicy Domaszowskiej wraz z odcinkami dróg dojazdowych
(w niezbędnym zakresie), chodników, zjazdów, zatok autobusowych, budowa ścieżek
rowerowych, przebudowa oświetlenia ulicznego i zastąpienie lamp tradycyjnych
energooszczędnymi oprawami LED, przebudowa kanalizacji deszczowej i przebudowa
infrastruktury podziemnej w niezbędnym zakresie.
W wyniku rozbudowy skrzyżowania al. Solidarności z al. Tysiąclecia PP
i ul. Domaszowską powstanie możliwość wprowadzenia nowoczesnego systemu ITS, co
w sposób istotny wpłynie na poprawę mobilności w tym rejonie Kielc. Rozbudowa ulicy
Domaszowskiej wraz z przebudową ul. Żniwnej ułatwi obsługę Campusu Uniwersytetu
Jana Kochanowskiego (od wielu lat rozbudowującego się) głównie za pośrednictwem
komunikacji publicznej. W bezpośrednim sąsiedztwie terenu uczelni znajduje się
nowowybudowana pętla autobusowa. Ponadto, na północ od Campusu (przy ul.
Świerczyńskiej i ul. Ciekockiej) otwierają się nowe tereny inwestycyjne, m.in. pod
budownictwo mieszkaniowe. Natomiast w kierunku południowym inwestycja otwiera
tereny dynamicznie powstającej zabudowie wielorodzinnej przy ul. Poleskiej i
Leszczyńskiej.
W ciągu planowanej inwestycji przewiduje się zajęcie około 26337 m 2 pod
projektowane jezdnie, około 4812 m 2 pod projektowane chodnik, około 2103 m 2 pod
projektowane ścieżki rowerowe, około 4239 m 2 pod projektowane ciągi pieszo-
rowerowe, około 966 m 2 pod projektowane zatoki autobusowe, około 340 m 2 pod
projektowane stanowiska postojowe, około 280 m 2 pod projektowane jezdnie
manewrowe oraz około 2161 m 2 pod projektowane zjazdy do posesji.
Skrzyżowanie Al. Solidarności – Al. Tysiąclecia PP
Skrzyżowanie zostało zaprojektowane jako skrzyżowanie skanalizowane sterowane za
pomocą sygnalizacji świetlnej w formie wyspy centralnej o średnicy zewnętrznej 30,0m.
Wloty skrzyżowania zaprojektowano jako czteropasowe oprócz wschodniego wlotu al.
1000lecia Państwa Polskiego, gdzie zaprojektowano trzy pasy ruchu. W stosunku do
stanu istniejącego takie rozwiązanie zapewni możliwość wykonywania manewru skrętu
w lewo na skrzyżowaniu. W obrębie skrzyżowania zaprojektowano ścieżki rowerowe
oddzielone od skrzyżowania pasem zieleni szer. 3,0m – 5,0m oraz oddzielone od
zaprojektowanych chodników krawężnikiem ułożonym na płask. Na całym odcinku po
północnej stronie Al. Tysiąclecia PP zaprojektowano ścieżkę rowerową szer. 2,08m oraz
chodnik szer. 1,58m, który dowiązano do stanu istniejącego na wysokości miasteczka
akademickiego Politechniki. Po stronie południowej Al. Tysiąclecia od ul. Kościuszki do
ronda zaprojektowano ciąg pieszo – rowerowy szer. 3,16m. Na dalszym odcinku
zaprojektowano chodnik oddzielony od jezdni pasem zieleni. Na skrzyżowaniu
zaprojektowano przejścia dla pieszych oraz wydzielone przejazdy rowerowe. Na całym
odcinku po zachodniej stronie Al. Solidarności zaprojektowano wydzieloną ścieżkę
rowerową oddzieloną od jezdni pasem zieleni oraz od proj. chodnika krawężnikiem
ułożonym na płask. Przed ul. Starodomaszowską ścieżkę oraz chodnik dowiązano do
odrębnego opracowania dotyczącego budowy ścieżki rowerowej w ciągu DK 73. Po
wschodniej stronie Al. Solidarności tak jak ma to miejsce w stanie istniejącym
zaprojektowano ciąg pieszo rowerowy szer. 3,16 – 4,16m. Wydzieloną ścieżkę oraz
chodnik poprowadzono jedynie na wysokości ronda oraz zatoki autobusowej
Ul. Domaszowska
Ulicę Domaszowską zaprojektowano jako drogę jednojezdniową o szer. 6,0m – 9,00m.
Jezdnia wyposażona w chodniki, ścieżki rowerowe oraz ciągi pieszo-rowerowe. W celu
wyeliminowania zjawiska blokowania pasa ruchu przy stacji benzynowej oraz przy
skrzyżowaniu z ul. Zbożową wydzielono lewoskręty.
Skrzyżowanie Al. Tysiąclecia PP – Domaszowska – Wiejska – Górna
Ulicę Domaszowską z ul. Górną i Wiejską połączono za pomocą projektowanego
skrzyżowania typu rondo, gdzie na zachodnim wylocie zaprojektowano wydzielony
lewoskręt prowadzący do ul. Domaszowskiej stanowiącej ślepą drogę dojazdową do
posesji i salonu samochodowego. Wzdłuż ronda zaprojektowano chodniki, ciągi pieszo –
rowerowe oraz ścieżki rowerowe. Dodatkowo na ul. Domaszowskiej wydzielono
lewoskręt do zaprojektowanej drogi stanowiącej dojazd do salonu samochodowego.
Ul. Górna
Ulicę Górną zaprojektowano jako jednojezdniową o szerokości 6,0m, z obustronnymi
chodnikami (szer. 1,66m) odsuniętymi od jezdni o ok. 0,5m.
Ul. Wiejska
Ulicę Wiejską zaprojektowano jako jednojezdniową o szerokości 6,4m. Obustronne
chodniki odsunięte pod jezdni. Rozwój komunikacji publicznej w Kielcach
Ul. Zbożowa
Ulicę Zbożową zaprojektowano jako jednojezdniową o szerokości 7,0m.
Ul. Żniwna
Ulicę Żniwną zaprojektowano jako jednojezdniową o szerokości 7,0m. Jezdnia
wyposażona w chodniki, ścieżki rowerowe oraz miejscowo ciągi pieszo-rowerowe. Po
stronie wschodniej zaprojektowano stanowiska postojowe dla samochodów osobowych
(15 szt.).
Ul. Poleska
Ulicę Poleską zaprojektowano jako jednojezdniową o szerokości 7,0m. Po stronie
zachodniej zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy szerokości 3,16m odsunięte od
jezdni. Po stronie wschodniej zaprojektowano chodnik o szerokości 1,66m odsunięty od
jezdni. Po stronie zachodniej zaprojektowano stanowiska postojowe dla samochodów
osobowych (12 szt.).
Skrzyżowanie Domaszowska – Poleska – Żniwna
Ulicę Domaszowską z ul. Poleską i ul. Żniwną połączono za pomocą projektowanego
skrzyżowania typu rondo. Wzdłuż ronda zaprojektowano ciągi pieszo – rowerowe
oddzielone od jezdni pasem zieleni szer. 0,7m – 4,0m. Na rondzie zaprojektowano
wspólne przejścia dla pieszych i rowerzystów.
Zatoki autobusowe
Zostały utrzymane lokalizacje istniejących przystanków autobusowych z niewielkimi
przesunięciami w planie, spowodowanymi warunkami lokalnymi. Zatokę autobusową w
pobliżu skrzyżowania ul. Domaszowskiej z ul. Zbożową przesunięto na wschód w
kierunku skrzyżowania ul. Domaszowskiej z ul. Żniwną. Przy ul. Domaszowskiej z uwagi
na lokalizację zatok na łuku oraz zapewnienie prawidłowej widoczności kierowcy
autobusu dokonano zwiększenia szerokości zatoki. W ciągu projektowanej ul.
Domaszowskiej bez przebudowy pozostaje zatoka autobusowa opisana jako
Domaszowska/Poleska
Stanowiska postojowe
W ramach inwestycji przewiduje się budowę ok. 12 stanowisk postojowych dla
samochodów osobowych przy ulicy Poleskiej oraz ok. 15 stanowisk postojowych dla
samochodów osobowych przy ul. Żniwnej. Zaprojektowano stanowiska do parkowania
prostopadłego o wymiarach 2,5mx5,0m oraz 3.6mx5,0m.