
Rozwijanie infrastruktury niskoemisyjnej poprzez budowę dróg dla rowerów oraz pieszych i rowerów na terenie miasta Kielce
Przedmiotowy projekt polega na budowie dróg dla rowerów (ddr) oraz dróg dla pieszych i rowerów (ddpir) na terenie Miasta Kielce. Planowane w ramach zadania drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz chodniki podzielono na 2
odcinki. Odcinki te wybrano na podstawie „Koncepcji przebiegu tras rowerowych na terenie województwa świętokrzyskiego”, w szczególności zasad opisanych w rozdziale 9 pn.: „Koncepcja sieci tras rowerowych w ujęciu korytarzowym”. Przebiegi te mają charakter orientacyjny i dopuszczają zmianę przebiegu trasy do 5 km w lewo i w prawo, jednak winny wpisywać się w założony układ kierunkowy dla umożliwienia ich kontynuacji przez sąsiednie gminy. Odcinkami spełniającymi powyższe kryterium są te, które prowadzą ruch na kierunku zachód-północ oraz wschód-zachód.
Odcinek 1 – Droga dla rowerów oraz pieszych i rowerów wzdłuż ulic: Żelaznej, Gosiewskiego, Zagnańskiej
Odcinek 2 – Droga dla rowerów i chodnik wzdłuż al. Szajnowicza-Iwanowa
Parametry projektowanych elementów
Parametry dwukierunkowych dróg dla pieszych i rowerów:
•długość całkowita 0,6 km (odcinek 1),
•szerokość min. 3,0 m,
•rodzaj nawierzchni – asfaltowa.
Parametry dwukierunkowych dróg dla rowerów:
•długość całkowita 2 km (w tym: odcinek 1 – 0,6 km, odcinek 2 – 1,4 km),
•szerokość min. 2,5 m,
•rodzaj nawierzchni – asfaltowa.
Parametry chodników:
•długość całkowita 1,6 km (w tym: odcinek 1 – 0,2 km, odcinek 2 – 1,4 km),
•szerokość min. 1,8 m,
•rodzaj nawierzchni – kostka brukowa.
Parametry parkingów bike & ride (odcinek 1):
•ilość 2 szt.,
•liczba stojaków dla rowerów min. 10 szt.
Parametry MOR-ów (odcinek 1 – 2 szt., odcinek 2 – 1 szt.):
•ilość 3 szt.,
•liczba stojaków dla rowerów min. 4 szt.
•minimalne elementy wyposażenia: tablica typu „witacz”, zadaszenie rekreacyjne, ławostół, kosze na śmieci do selektywnej zbiórki odpadów, ławki z oparciem i podłokietnikiem, stanowisko naprawy rowerów.
Odcinek 1 – Droga dla rowerów oraz pieszych i rowerów wzdłuż ulic: Żelaznej, Gosiewskiego, Zagnańskiej
Ul. Żelazna – stan projektowany:
Projektowana jest dwukierunkowa droga dla pieszych i rowerów w miejscu istniejącego chodnika wzdłuż całejdługości ul. Żelaznej po jej zachodniej stronie, tj. od ul. Grunwaldzkiej do ul. Czarnowskiej. Na wysokości istniejących przystanków autobusowych planowane jest wprowadzenie ruchu rowerowego na istniejący plac Niepodległości przed Dworcem PKP. Ruch pieszych w tym miejscu odbywać się będzie istniejącymi chodnikami przy przystankach. Na tej samej wysokości planowany jest też parking bike & ride na ok. 10 stanowisk postojowych.
Ul. Gosiewskiego – stan projektowany:
Wzdłuż ul. Gosiewskiego przewiduje się kontynuację drogi dla rowerów z ul. Żelaznej, którą przeprowadza się na stronę wschodnią ulicy projektowanym przejazdem rowerowym i przejściem dla pieszych przez ul. Gosiewskiego na skrzyżowaniu tej ulicy z ulicami: Żelazną i Czarnowską. W założeniu droga ta ma być doprowadzona w kierunku Centrum Komunikacyjnego, przy którym planowany jest parking bike & ride na ok. 10 stanowisk postojowych. Dalej, w kierunku północnym projektowana jest dwukierunkowa droga dla rowerów wzdłuż ul. Gosiewskiego (strona wschodnia) do ul. 1 Maja częściowo wzdłuż istniejącego chodnika, a częściowo po nowym śladzie (przed istniejącym parkingiem) przeprowadzając ruch pod estakadą w ciągu ul. 1 Maja do ul. Zagnańskiej.
Zagnańska – stan projektowany:
Jako kontynuację projektowanej trasy rowerowej, planowane jest poprowadzenie ruchu rowerowego istniejącą drogą rozprowadzającą zlokalizowaną w pasie drogowym ul. Zagnańskiej w kierunku skrzyżowania z ul. Jasną i dalej w kierunku północnym do placu do zawracania w ciągu tej drogi. Ruch pieszych odbywać się będzie w tym rejonie istniejącymi chodnikami. Od placu do zawracania, planowana jest dobudowa odcinka ddr wzdłuż istniejącego chodnika (z ewentualną jego przebudową) i przejazdu rowerowego przez ul. Okrzei do dalszego odcinka drogi rozprowadzającej ul. Zagnańskiej. Po drodze rozprowadzającej ruch rowerowy odbywać się będzie na zasadach ogólnych, a ruch pieszy istniejącymi chodnikami. Zakończenie trasy rowerowej planuje się na wysokości nowych budynków mieszkalno-usługowych („Plazy”) z uwagi na włączenie w tym miejscu do planowanych dróg dla rowerów, które będą realizowane w ramach inwestycji polegającej na budowie drogi ekspresowej nr 74, realizowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kielce. Inwestycja ta jest obecnie na etapie projektowania w formule „zaprojektuj i wybuduj” Na dalszym odcinku ul. Zagnańskiej (w kierunku północnym za skrzyżowaniem z ul. Jesionową) jest niedawno wybudowana nowa droga dla rowerów, biegnąca do granicy miasta. Ten odcinek planuje się uzupełnić o 2 Miejsca Obsługi Rowerzystów:
– MOR przy Zalewie – wraz z dobudową 100 m ddr oraz oświetlenia,
– MOR przy pętli autobusowej na granicy Miasta.
Odcinek 2 – Droga dla rowerów i chodnik wzdłuż al. Szajnowicza-Iwanowa
al. Szajnowicza-Iwanowa – stan projektowany:
Wzdłuż al. Szajnowicza-Iwanowa na odcinku od ul. Malików (nowe budynki mieszkalne „Grabina”) do ul. Massalskiego planowana jest dwukierunkowa ddr i chodnik po obu stronach ulicy wraz z nowym energooszczędnym oświetleniem. Przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych planowane są przez ul. Massalskiego i na rondzie Zientarskiego. W rejonie ul. Malików planowany jest MOR.
Projekt skierowany jest do użytkowników dróg dla rowerów oraz pieszych i rowerów na terenie Miasta Kielce – mieszkańców i turystów.
Głównym celem projektu jest rozwój infrastruktury niskoemisyjnej na terenie Miasta Kielce. Cele szczegółowe to: zwiększenie dostępności do niskoemisyjnych niezmotoryzowanych form mobilności,
zmniejszenie wykorzystania transportu samochodowego,
poprawa jakości środowiska naturalnego,
obniżenie stopnia emisji CO2,
poprawa bezpieczeństwa drogowego,
zwiększenie zainteresowania aktywnym spędzaniem czasu wolnego,
wzrost potencjału turystyczno-rekreacyjnego Miasta Kielce.
Całkowita wartość projektu wynosi 11 899 821,59 PLN. Dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Świętokrzyskiego wynosi 10 114 848,34 PLN. Umowa o dofinansowanie została podpisana dnia 2 lipca 2024 r. Czas realizacji projektu 2023-11-02 do 2026-06-30.